Kaniterapija

Kodas
KMU942
Studijų kryptis
Gyvulininkystė
Vykdymo būdas
Mišrus (nuotolinis ir nenuotolinis)
Apimtis valandomis
480val.
Praktikos valandos
300
Teorijos valandos
180
Skirta
Baigusiems biofizikos, biochemijos, sociologijos, antropologijos, pedagogikos, edukologijos, andragogikos studijų krypties studijas
gyvensenos medicinos specialistams
medicinos biologams
medicinos genetikams
veterinarijos gydytojams
medicinos mikrobiologams
visų specialybių gydytojams
visų specializacijų slaugytojams, išplėstinės praktikos slaugytojams
visų specializacijų gyd. odontologams
ergoterapeutams
kineziterapeutams
medicinos psichologams
psichologams
socialiniams darbuotojams
visuomenės sveikatos specialistams
Kaina asmeniui
1900.00Eur
Pažymėjimo mokestis
6Eur
Administratorius: Marija Ivaškienė
Programą teikiantis darbuotojas
prof. Elena Bartkienė
Kurso programos turinys
Tema Trukmė
Bendrieji dalykai 80.00 val.
Kaniterapijos pagrindai 21.00 val.
Psichoterapinio poveikio ir streso valdymo pagrindai, taikant kaniterapiją 47.00 val.
Kaniterapijos taikymas asmenims, kuriems reikalinga slauga 33.00 val.
Kaniterapija esant atramos-judėjimo sistemos sutrikimams, lavinant funkcines, motorikos bei sensorinės integracijos galimybes 54.00 val.
Kaniterapijos taikymo esant įvairioms sveikatos būklėms ir sutrikimams pagrindai 59.00 val.
Kaniterapijai naudojamų šunų gerovė, atranka, paruošimas, priežiūra, mityba, elgsena, komunikacija 40.00 val.
Kaniterapijos specialisto praktika 140.00 val.
Mokymo(si) metodai
Reikia užpildyti
Viso valandų
474.00
Programos tikslai
reikia užpildyti
Programos aprašymas (santrauka)

Įvadas į kaniterapijos pagrindus.

Modulis. „Žmogaus sveikata ir patologija“ (1,5 kredito).

Paskaitos

  1. Pagrindiniai gyvybiniai rodikliai, jų vertinimas. Homeostazė.
  2. Funkciniai testai. Asmens būklės vertinimo priemonės ir metodai
  3. Ligos psichologija. Ką reikia žinoti ir mokėti dirbant su sveikais ir sergančiais žmonėmis bei jų artimaisiais?
  4. Tarptautinė statistinė ligų ir sveikatos sutrikimų klasifikacija.
  5. Terapinis darbas su psichologinių sutrikimų ir asmenybės ypatumų turinčias asmenimis. Galimybės, metodologija ir apribojimai.
  6. Terapinis ir konsultacinis darbas su somatinėmis ligomis sergančiais asmenimis. Galimybės, metodologija ir apribojimai.

Seminarai

  1. Terapinio poveikio metodologija: tikslai, priemonės, procedūros.
  2. Terapinis planas: tikslai, priemonės, procedūros.
  3. Iššūkiai, sunkumai ir problemos dirbant su sveikais ir sergančiais žmonėmis sveikatinimo ir sveikatos priežiūros srityse.

Modulis: „Šunų panaudojimas terapijoje“ (3 kreditai)

Paskaitos

  1. Psichologijos teoriniai pagrindai, mokslinis pagrindimas, praktinio pritaikymo sritys.
  2. Psichologiniai amžiaus tarpsnių ypatumai, psichologinė raida ir jos ypatumai.
  3. Šuns panaudojimas įvairaus amžiaus vaikų grupėse.
  4. Šuns panaudojimas suaugusių grupėse, dažniausios būklės, susirgimai.
  5. Šuns panaudojimas individualiose sesijose.

Seminarai

  1. Šuns panaudojimas psichikos sutrikimais sergantiems asmenims.
  2. Šuns panaudojimas vaikams turintiems specialių ugdymo poreikių.

Modulis. „Šunų panaudojimas slaugoje“ (3 kreditai)

Paskaitos

  1. Slaugos proceso planavimas, slaugos individualizavimas, trumpalaikė ir ilgalaikė slauga.
  2. Pagrindinė, klinikinė, specializuota slauga.
  3. Kūdikių ir vaikų slaugos ypatumai.
  4. Paliatyviosios slaugos ypatumai.
  5. Geriatrinės slaugos ypatumai.

Seminarai

  1. Kaniterapija slaugoje.
  2. Slaugos problemų kėlimas, slaugos tikslų formulavimas.
  3. Pagyvenusių ir senų žmonių pagrindinės slaugos problemos ir jų sprendimo būdai.
  4. Sunkiomis ir nepagydomomis ligomis sergančių pacientų pagrindinės slaugos problemos ir jų sprendimo būdai.
  5. Kūdikių ir vaikų pagrindinės slaugos problemos ir jų sprendimo būdai.
  6. Skausmo vertinimas ir problemos sprendimo būdai skirtingose amžiaus grupėse.

Modulis: ,,Šunų panaudojimas reabilitacijoje“ (3 kreditai)

Paskaitos

  1. Kaniterapijos poveikis žmogui (moksliniai tyrimai).
  2. Reabilitacijos plano sudarymas ir poveikio.
  3. priemonių parinkimas. Negalios ir sveikatos klasifikacija (TFK).
  4. Kaniterapija esant atramos-judamojo aparato susirgimams.
  5. Kaniterapija esant raidos sutrikimams.
  6. Kaniterapija esant mišriems sutrikimams.
  7. Rizikos faktoriai taikant kaniterapinio pobūdžio užsiėmimus įvairių sveikatos būklių pacientams.
  8. Kaniterapijos taikymo patalpose ir gamtinėje aplinkoje ypatumai, galimybės integruoti gamtinius bei aplinkos faktorius į sveikatinimo procesą.
  9. Pagrindinės sveikos gyvensenos ir natūralios medicinos teorijos, praktinė veiklų su šunimi integracija atsižvelgiant į asmens interesų sritis.
  10. Ilgalaikio fizinio aktyvumo svarba lėtinių ligų valdyme. Tikslinė ir netikslinė kaniterapija.
  11. Kaniterapijos naudojimas ilgalaikiam fiziniam aktyvumui skatinti.
  12. Kaniterapija, kaip priemonė savarankiškumui ugdyti.
  13. Sensorinė integracija asistuojant šunims.
  14. Reabilitacijos plano sudarymas ir poveikio priemonių parinkimas. Negalios ir sveikatos klasifikacija (TFK).
  15. Smulkiosios ir stambiosios motorikos lavinimas asistuojant šunims.
  16. Lokomocinio pobūdžio veiklos su šunimis.
  17. Kaniterapijos taikymas skirtingų raidos tarpsnių vaikams ir paaugliams.
  18. Kaniterapijos taikymas senyvame amžiuje.
  19. Kaniterapijos taikymo ypatumai asmenims sergantiems neurologinėmis ligomis.
  20. Kaniterapijos taikymas mišriose sveikų ir negalią turinčių asmenų grupėse. Kaniterapija kaip
  21. integracijos priemonė.
  22. Kaniterapijos integracija į reabilitacinius procesus ir derinimas su skirtingomis terapinio poveikio.
  23. priemonėmis. Kaniterapijos ir kitų gyvūnų asistuojamų terapijų derinimas. Kontraindikacijos ir alternatyvos.

Seminarai

  1. Neuromediatoriai ir jų svarba reabilitacijos procesui.
  2. Judesys kaip gydymo priemonė.

Modulis. ,,Terapijai naudojamų šunų gerovė, paruošimas, priežiūra, mityba, elgsena, komunikacija“ (3 kreditai)

Paskaitos

  1. Gyvūnų gerovę reglamentuojantys teisės aktai.
  2. Pasaulinė praktika terapijai asistuojančių gyvūnų gerovei užtikrinti. Gyvūnų vieta modernioje visuomenėje iš bioetinės perspektyvos. Žmogaus ir gyvūnų gerovės sąsajos.
  3. Šuns etologija, evoliucija, domestikacija. Šuo ir vilkas – dvi skirtingos rūšys. Domestikacijos proceso metu atsiradusios savybės, įgalinančios naudoti šunis kaniterapijai. Etologiniai vilko ir šuns skirtumai.
  4. Šuns anatomija ir fiziologija. Genotipai ir fenotipai. Sensorinės ypatybės.
  5. Šunų ligos. Simptomatika. Prevencija. Gydymas.
  6. Pirma pagalba šuniui.
  7. Dažniausia pasitaikantys elgesio sutrikimai.
  8. Išsiskyrimo nerimas. Kompulsinis sutrikimas.
  9. Senatvinė kognityvinė disfunkcija.
  10. Mokymosi teorija. Ką apie šunų gebėjimą mokytis sako mokslas. Šiuolaikinės dresūros metodikos.
  11. Mokymo priemonės – reikalingumas ir užtektinumas. Saugios ir nesaugios dresūros
  12. priemonės. Tinkamas ir netinkamas kaniterapijai inventorius. Eustresas ir distresas. Išmoktas bejėgiškumas – kodėl tai pavojinga.
  13. Šuns socializacija. Resocializacija. Šuns vystymosi ir raidos etapai. Desensibilizacija.
  14. Komunikacija. Rūšies vidaus specifinė komunikacija. Tarprūšinė komunikacija. Šunų kūno kalba, pagrindiniai kūno kalbos signalai, vokalizacijos. Alternatyvūs komunikacijos būdai.
  15. Kvapas kaip komunikacijos priemonė. Tinkami efektyvios komunikacijos su šunimi būdai. Kaip skaityti šuns kūno kalbą.
  16. Zoonozių profilaktika. Higienos reikalavimai. Šuns paruošimas kaniterapijos užsiėmimui. Kailio, burnos ertmės, nagų, ausų, akių priežiūra.
  17. Šuns mitybiniai poreikiai. Energijos poreikio apskaičiavimas. Maistinės medžiagos ir jų poreikis.
  18. Šėrimo strategijos. Mityba ir aplinkos praturtinimas.
  19. Šuns saugumo užtikrinimas kaniterapijos proceso metu. Aktyvaus ir pasyvaus užsiėmimo strategijos.
  20. Šuns fiziologinių ir psichologinių galimybių įvertinimas. Aplinkos saugumo įvertinimas.

Seminarai

  1. Pasyvus kaniterapijos užsiėmimas. Darbo su geriatriniais ir sunkią negalią turinčiais asmenimis ypatumai.
  2. Aktyvus kaniterapijos užsiėmimas. Darbo su skirtingo amžiaus grupių vaikais ypatumai.
  3. Skirtingų tarprūšinės komunikacijos būdų integracija į reabilitacijos programą.
  4. Kitų gyvūnų rūšių integracija į kaniterapijos užsiėmimus.

Modulis: „Etika, sveikatos teisė ir informacinės technologijos sveikatos priežiūroje“ (3 kreditai)

Paskaitos

  1. Sveikatos etika. Pagrindinės etinės problemos ir jų interpretacijos, taikant šiuolaikines humanitarinių mokslų koncepcijas ir esmines profesinės etikos nuostatas, remiantis tarptautiniais dokumentais. PASP Kaniterapijos problemos sveikatos etikos požiūriu.
  2. Argumentais pagrįsti sveikatos priežiūros etikos sprendimų priėmimo būdai analizuojant sudėtingiausias situacijas sveikatos profesionalų ir pacientų santykių, biomedicininių mokslinių tyrimų, biotechnologijų taikymo ir kitose sveikatos priežiūros srityse.
  3. Sveikatos teisė. Sveikatos teisės samprata, teisinis reguliavimas, sveikatos priežiūros paslaugų teikimo reguliavimo principai, sveikatos priežiūros specialistų profesinių pareigų bei atsakomybės reglamentavimas, jų darbo santykių ypatumai, pacientų teisės ir dėl jų pažeidimo patirtos žalos atlyginimo tvarka.
  4. Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros sistemos struktūra, valdymo principai, funkcijos.
  5. Pagrindiniai sveikatos draudimo principai ir rūšys; asmens duomenų apsaugos principai.
  6. Dokumentų rengimo, tvarkymo ir apskaitos pagrindai.

Seminarai

  1. Etika Kaniterapijos specialisto darbe.
  2. Kaniterapijos paslaugų teisinis reguliavimas.
  3. Kaniterapijos specialisto darbas su informacinėmis technologijomis.

Modulis. „Pirmoji medicinos pagalba“ (0,5 kredito)

Paskaitos

Ką gali ir privalo padaryti pirmosios pagalbos (PMP) teikėjas.

Klausytojų sk. (nuo)
10
Klausytojų sk. (iki)
200
Dėstytojas Teorijos val. Praktikos val.
Jurgita Dailidavičienė 2
Modestas Ružauskas 0 2
Viktorija Grigaliūnienė 70 20
Alina Vaškelytė 32 53
Aurelija Alčauskienė 6 18
Živilė Sadauskaitė 54 26
Ugnė Nedzinskaitė 105 70
Praktiniai gebėjimai, jų įsisavinimas, reikalingų savarankiškai atlikti manipuliacijų skaičius

Modulis. „Žmogaus sveikata ir patologija“

Praktikos darbai

  1. Funkcinis ištyrimas ir įvertinimas.
  2. Praktinio darbo supervizijos.

Modulis: „Šunų panaudojimas terapijoje“

Praktikos darbai

  1. Streso valdymo technikų mokymasis praktiškai.
  2. Streso valdymo metodikų bei intervencijų praktinis taikymas.
  3. Tinkamų metodikų planas kiekvienai sesijai ir praktinio taikymo problemos bei galimybės.
  4. Praktinis įgūdžių lavinimas. Klinikinių atvejų analizė. Supervizijos.

Modulis. „Šunų panaudojimas slaugoje“ 

Praktikos darbai

  1. Slaugos planavimas, slaugos individualizavimas, trumpalaikė ir ilgalaikė slauga. Pagrindinė, klinikinė, specializuota slauga.
  2. Pagyvenusių ir senų žmonių pagrindinės slaugos problemos ir jų sprendimo būdai.
  3. Sukniomis ir nepagydomomis ligomis sergančių pacientų pagrindinės slaugos problemos ir jų sprendimo būdai.
  4. Kūdikių ir vaikų pagrindinės slaugos problemos ir jų sprendimo būdai.
  5. Skausmo vertinimas ir problemos sprendimo būdai skirtingose amžiaus grupėse.

Modulis: ,,Šunų panaudojimas reabilitacijoje“

Praktikos darbai

  1. Individualių reabilitacijos programų taikant kaniterapiją kūrimas dirbant su įvairių raidos tarpsnių vaikais.
  2. Alternatyvių komunikacijos taikymo būdų taikymas kaniterapijoje. Neverbalinė komunikacija.
  3. Kortelių sistemos. Šuo kaip mediatorius komunikacijai.
  4. Mankšta su šunimis įvairaus amžiaus ir sveikatos būklių asmenims. Mankšta su šunimis  nevaikštantiems asmenims, mankšta su šunimis gamtoje, aktyvūs žaidimai integruojant šunį, fizinio aktyvumo skatinimas.
  5. Kaniterapijos ir meno terapijos derinimas siekiant ugdyti smulkiąją motoriką ir gerinti sensorinę integraciją.

Modulis. ,,Terapijai naudojamų šunų gerovė, paruošimas, priežiūra, mityba, elgsena, komunikacija“

Praktikos darbai

  1. Šuns tinkamumo terapiniam darbui praktinis įvertinimas.
  2. Streso ir nuovargio signalų atpažinimas. Šuns atsistatymo ir adaptacinių galimybių įvertinimas.
  3. Saugaus ir tinkamo inventoriaus parinkimas. Šuns desensibilizacija inventoriaus ir aplinkos atžvilgiu.
  4. Mokslu grįstų dresūros metodikų taikymas.

Modulis: „Etika, sveikatos teisė ir informacinės technologijos sveikatos priežiūroje“

Praktikos darbai

  1. Etika, teisė, informacinės technologijos.
  2. Grupinis (komandinis) projektas.

Modulis. „Pirmoji medicinos pagalba“

Praktikos darbai

  1. Pradinis gaivinimas (sąmonės ir kvėpavimo vertinimas, GMP kvietimas, kraujotakos užtikrinimas – krūtinės paspaudimai, kvėpavimo užtikrinimas – kvėpavimo takų atvėrimas ir įpūtimai, gaivinimas esant keletui gelbėtojų).
  2. Pradinis gaivinimas automatiniu išoriniu defibriliatoriumi.
  3. Užspringimas: pagalba suaugusiajam ir vaikui.
  4. Pirmoji pagalba susižeidus: kraujavimo stabdymas, žaizdų priežiūra, tvarstymas, imobilizacija parankinėmis priemonėmis.
  5. Pirmoji pagalba ištikus ūmiai būklei: alpimas, traukuliai, infarktas, insultas, anafilaksija, skendimas, elektros trauma.
Papildoma informacija

Programos tikslai:

Supažindinti mokymo kursų dalyvius su naujausiais kaniterapijos taikymo klinikinėje praktikoje pasiekimais ir galimybėmis, pristatyti mokslo ir praktikos naujoves šioje srityje, pagilinti dalyvių žinias kaniterapijos praktinio taikymo sveikatinimo tikslais srityje, suteikti praktinių įgūdžių taikant kaniterapinio pobūdžio intervencijas individualiai ir grupėje, išmokyti vertinti klinikinių atvejų dinamiką, terapinio poveikio rezultatus bei prognozę ir pasinaudoti įgytomis žiniomis savo praktiniame darbe.

 

Programos uždaviniai:

 

  1. Supažindinti dalyvius su pagrindiniais žmogaus organizmo gyvybiniais rodikliais, jų vertinimu, dažniausia naudojamais funkciniais testais, ligos psichologija, tarptautine statistine ligų ir sveikatos sutrikimų klasifikacija.
  2. Supažindinti dalyvius su šunų panaudojimo terapijoje galimybėmis ir metodikomis, suteikti praktinių įgūdžių.
  3. Supažindinti dalyvius su šunų panaudojimo slaugoje galimybėmis ir metodikomis, suteikti praktinių įgūdžių.
  4. Supažindinti dalyvius su šunų panaudojimo reabilitacijoje galimybėmis ir metodikomis, suteikti praktinių įgūdžių.
  5. Supažindinti dalyvius su terapijai naudojamų šunų gerove, paruošimu, priežiūra, mityba, elgsena, komunikacija. Suteikti praktinių darbo su šunimi terapijoje įgūdžių.
  6. Supažindinti dalyvius su etika, sveikatos teise irinformacinėmis technologijomis sveikatos priežiūroje, suteikti praktinių įgūdžių informacinių sistemų panaudojimobei dokumentų tvarkymo, rengimo bei apskaitos srityje.
  7. Supažindinti dalyvius su pirmąja medicinos pagalba, suteikti praktinių įgūdžių.

 

 

Teorinių ir praktinių įgūdžių pasiskirstymas:

Teoriniai įgūdžiai: 40 proc.

Praktiniai įgūdžiai: 60 proc.

 

 

Įgyjamos žinios ir įgūdžiai:

Kursui pasibaigus tobulinimo programos dalyviai:

1) bus įsisavinę principus, leidžiančius teisingai parinkti kaniterapijos taikymo metodologiją, vietas, būdus bei įvertinti jas pasirinktų metodikų atitikties sveikatinimo tikslams prasme;

2) bus įsisavinę kaniterapijos taikymo fizinės ir psichologinės sveikatos gerinimui teorinius pagrindus;

3) žinos kaniterapijos įtaką žmogaus fiziologijai ir psichologijai, šių veiksnių panaudojimo galimybes gerinti asmens funkcinę būklę;

4) mokės įvertinti įvairios sveikatos būklės bei amžiaus asmenų funkcinę būklę ir sudaryti atitinkamą sveikatos priežiūros planą taikant kaniterapiją;

5) turės pagrindinius įgūdžius taikant svarbiausias kaniterapijos technikas bei intervencijas;

6) turės pagrindines etologines žinias, leidžiančias įvertinti gyvūno tinkamumą kaniterapinio pobūdžio veikloms tik ilgalaikėje perspektyvoje, tiek konkrečiu momentu, gebės parinkti šunis, tinkančius skirtingo pobūdžio veikloms atsižvelgiant į jų fenotipą, temperamentą bei elgseną, gebės identifikuoti gyvūno siunčiamus komunikacinius signalus ir įvertinti jo būseną.

7) Mokės parinkti tinkamą racioną konkrečiam gyvūnui, parinkti tinkamą inventorių, paruošti gyvūną užsiėmimui užtikrinant saugumo bei higienos reikalavimus.

Literatūra

Metodiniai ištekliai:

1) Zachovajevas P, Karpavičienė A, Seibutienė A. Žmogaus anatomija. Kaulai, jungtys. Lietuvos sporto universitetas, 2020. ISBN: 9786098200324.

2) Vileišis A, Kazakevičius R, Kondrotas A, Meškelevičius V, Stankaitis VL, Ročka S. Patologinė fiziologija. Vitae Litera, 2016. ISBN 978-609-454-211-4.

3) Vaitkaitis D., Pranskūnas A. Pirmoji medicinos pagalba. Kaunas, 2017. ISBN: 9786098191158.

4) Lesauskaitė V., Damulevičienė G., Knašienė J., Kučikienė O., Macijauskienė J. Geriatrija. LSMU Leidybos namai,  2017. ISBN 978-9955-15-488-4.

5) Lenčiauskienė D. Sąnarių paslankumą ir raumenų jėgą lavinamosios metodikos. Vitae Litera, 2017. ISBN: 9786094542640.

6) Skurvydas A. Judesių mokslas. I dalis. Griaučių raumenys, valdymas, mokymas, reabilitacija. Vitae Litera, 2020. ISBN: 978-609-454-503-0.

7) Skurvydas A. Judesių mokslas II dalis. Pratimai, mityba, sportas. Vitae Litera, 2020. ISBN: 978-609-454-505-4.

8) Kėvalas R. Pediatrija. Vitae Litera, 2018.  ISBN: 978-609-454-344-9.

9) Pocienė M. Kineziterapijoje taikomi funkciniai testai. Vitae Litera, 2013. ISBN: 978-609-454-088-2.

10) Balčiūnienė R., Januškevičiūtė R., Kuzminskienė I., Markevičienė B., Rastenienė V., Velickienė V. Slaugos ir asmens sveikatos priežiuros proceduros. Vitae Litera, 2016. ISBN: 978–609–454–209–1.

11) Fine A. Handbook on Animal-Assisted Therapy. Theoretical Foundations and Guidelines for Practice. Academic Press, 2019. ISBN: 9780128153956.

12) Blazina Ch., Boyraz G, Shen-Miller D. The Psychology of the Human-Animal Bond: A Resource for Clinicians and Researchers. Springer New York. 2011. ISBN: 987-1-4419-9761-6.

13) Chandler C. Animal Assisted Therapy in Counseling. Routledge, 2012. ISBN: 9780415952026.

14) VanFleet R. Play Therapy with Kids and Canines: Benefits for Children's Developmental and Psychosocial Health. Professional Resource Press, 2008. ISBN: 9781568871127.

15) Chandler C. Animal-Assisted Interventions for Emotional and Mental Health. Routledge, 2018. ISBN: 9780815395102. 

16) McConnell P. The Other End of the Leash: Why We Do What We Do Around Dogs. Ballantine Books, 2003. ISBN: 9780345446787.

17) Pryor K. Don't Shoot the Dog! : The New Art of Teaching and Training. Ringpress Books, 2002. ISBN: 9781860542381.

18) Horowitz A. Ką šunys galvoja? Knyga apie tai, ką šunys mato, uodžia, žino ir supranta. Liūtai ne avys, 2018. ISBN: 9786098194036.

19) Europos gaivinimo taryba. Europos gaivinimo tarybos gairės: pirmoji pagalba, 2021. https://www.cprguidelines.eu/assets/guidelines/European-Resuscitation-Council-Guidelines-2021-Fi.pdf

20) ESPBI IS naudotojo vadovas https://specialistas.esveikata.lt/help/index.html?page=espbi-is-naudotojai.html

 

Papildoma literatūra:

1) Grover S. 101 Creative Ideas for Animal Assisted Therapy. Motivational Press LLC, 2010. ISBN10: 0982575580.

2) Hare B, Woods W. The Genius of Dogs. London Oneworld Publications, 2013. ISBN: 9780525953197.

3) Berns G. 2020 Kaip šunys mus myli: neuromokslininkas atskleidžia šuns smegenų paslaptis. Liūtai ne avys, 2020. ISBN: 9786098254266.

4)  Safina C. Anapus žodžių. Ką jaučia ir galvoja gyvūnai. Tyto Alba, 2018.             ISBN: 9786094662959.

5)  Van der Kolk B. Kūnas mena viską: kaip išgydyti kūno, proto ir sielos traumas. Liūtai ne avys, 2020. ISBN: 9786098254303.

6)  Skurvydas A. Rytmečio užrašai: mokslas, sportas, sveikata. Vitae Litera, 2023. ISBN: 978-609-454-741-6.

7) Blaževičienė A, Krančiukaitė-Butylkinienė D, Spirgienė L. Bendruomenės sveikata ir gerovė LSMU vadovėlis, UAB „Vitae Litera’’, 2018.

Teisės aktai:

1) Lietuvos Respublikos Seimas, Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo Nr. I1374 pakeitimo įstatymas, TAR, 2018-07-11, Nr. 11733; 16.

2) Lietuvos Respublikos Seimas, Lietuvos Respublikos biomedicininių tyrimų etikos įstatymo Nr. VIII-1679 pakeitimo įstatymas, TAR, 2015-09-25, Nr. 14272; 17. 

3) Lietuvos Respublikos Seimas, Lietuvos Respublikos papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros įstatymas, TAR, 2020-01-29, Nr. 2006; 19. 

4) Lietuvos Respublikos Seimas. Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas, Valstybės žinios, 1996-10-23, Nr. 102-2317, Suvestinė redakcija nuo 2022-07-01; 20. 

5) Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija, Įsakymas Nr. V-2700 „Dėl Papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros įstaigų veiklos licencijavimo taisyklių patvirtinimo“, TAR, 2020-11-24, Nr. 24882; 21. 

6) Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija, Įsakymas Nr. V-2701 „Dėl Papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros specialistų veiklos licencijavimo taisyklių patvirtinimo“, TAR, 2020-11-24, Nr. 24881; 22. 

7) Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija, Įsakymas Nr. V-3042 „Dėl Lietuvos higienos normos HN 135:2020 „Papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros paslaugų teikimo visuomenės saugos reikalavimai“ patvirtinimo“, TAR, 2020-12-29, Nr. 28900; 23. 

8) Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija, Įsakymas Nr. V-450 ,,Dėl Asmens sveikatos priežiūros įstaigos pirmosios medicinos pagalbos rinkinio aprašo, Pirmosios pagalbos rinkinio aprašo ir Asmens sveikatos priežiūros ir farmacijos specialistų kompetencijos teikiant pirmąją medicinos pagalbą aprašo patvirtinimo“, Valstybės žinios, 2003-08-13, Nr. 79-3605; 24. 

9) Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija, Įsakymas Nr. V-657 „Dėl Elektroninės sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacinės sistemos naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, TAR, 2015-05-29, Nr. 8275; 25. 

Mokymo programos dėstymui taip pat naudojama: 

Metodinės medžiagos, protokolai, vadovėliai parengti užsienio universitetuose. 

Konferencijose pateikta medžiaga.

Reabilitacijos klinikos vadovėliai bei metodinė literatūra ir kita mokomoji medžiaga.